Cyfrowa Wyspa

Panasonic Lumix GX80: Mini kamera systemowa w teście

by Mirosław Kutytowski
March 21,2022

Wbudowany wizjer i lampa błyskowa, a do tego kilka przycisków i kółek, a także składany ekran i wciąż prawdziwe mini: Panasonic Lumix prawie znika w Twoich rękach. Aparat systemowy z łatwością mieści się w kieszeni kurtki i robi nie tylko najlepsze zdjęcia, ale także super ostre filmy. Wyposażenie jest rozbudowane, wystarczy obejść się bez gniazda mikrofonowego. Autofokus działa bardzo szybko i dokładnie przy pojedynczych zdjęciach. W serii słabnie, jeśli obiekt porusza się szybko.Przeczytaj recenzje produktów na AmazonProWysoka jakość obrazu do zdjęć i filmówDobre funkcjeKompaktowy i lekkiJasny i szczegółowy wizjerWbudowany WLAN ContraAutofocus nie zawsze dokładny w seriiSłaby flashWszystkie dane techniczne i wariantyO ofercieOferować w AmazonDo oferty w IdealoZamiast zmniejszania systemu kamery są bardziej prawdopodobne, ponieważ większość producentów zawsze włącza przyciski i kółka jako elementy sterujące w nowych kamerach, aby ułatwić obsługę aparatu. W przypadku Panasonic Lumix GX80 japoński producent próbuje znaleźć kompromis, aby utrzymać wzrost w granicach. Nowy oferuje wiele funkcji większego siostrzanego modelu Panasonic Lumix GX8, ale jest zauważalnie lżejszy i mniejszy. Co potrafi mini kamera, mówi test COMPUTER BILD Kompaktowy, mały i pełen funkcji: czy Panasonic GX80 oferuje wszystko, co ma do zaoferowania kamera systemowa? COMPUTER BILD przeprowadza test.Panasonic Lumix GX80 w teście: Mini z pełnym wyposażeniem?Stara rozdzielczość, nowa matryca Panasonic Lumix GX8 był pierwszym aparatem systemowym firmy Panasonic z 20-megapikselową matrycą. Dzięki temu nagrania w teście były nieco bardziej szczegółowe. Panasonic Lumix GX80 ma 16 megapikseli i korzysta z innej technologii w celu uzyskania lepszej jakości obrazu: Panasonic zrezygnował z tak zwanego filtra dolnoprzepustowego z przodu przetwornika obrazu - to obiecuje nieco ostrzejsze obrazy. W zamian poprawiony procesor obrazu powinien zapewnić, że brzydkie efekty mory (które mogą wystąpić łatwiej w przypadku aparatów bez filtra dolnoprzepustowego) będą utrzymywane w granicach. W teście Lumix GX80 przekonał się wyraźnym, ostrym i bardzo szczegółowym obrazem (patrz galeria zdjęć) w świetle dziennym. Znacznie lepszy od kompaktowego aparatu tej samej wielkości i zdecydowanie konkurujący dla lustrzanek cyfrowych i aparatów systemowych z większymi matrycami - obrazy GX80 nie pokazują aż tak wielu poziomów jasności tylko w przypadku bardzo kontrastowych obiektów. GX80 dobrze radzi sobie w słabym świetle. Nawet przy wyższych ustawieniach ISO obrazy są bardzo atrakcyjne. Jednak ostrość obrazu zaczyna cierpieć od ISO 1600. Potem zdjęcia powoli stają się nieco zamulone, rozkładany monitor zajmuje sporą część pleców, ale pozostawia wystarczająco dużo miejsca na elementy sterujące. Menu jest nieco zagmatwane, ale można je szybko przewijać za pomocą ekranu dotykowego Prawidłowo odziedziczony Lumix GX80 przejmuje wiele funkcji Panasonic Lumix GX8: Obejmuje to autofokus „Głębia od rozogniskowania”, w którym aparat szybko robi dwa niewyraźne zdjęcia z różnymi ustawieniami odległości, aby określić dokładną odległość od obiektu. Działa to tylko z obiektywami Panasonic, ale działa bardzo dobrze i bardzo szybko z pojedynczymi obrazami, co pokazały testy Panasonic Lumix G70 i Panasonic Lumix GH4. Lumix GX80 był nawet nieco szybszy w teście niż jego większe siostrzane modele. Po 0,16 sekundy aparat został ustawiony i zwolniony. Głębia od nieostrości nie jest idealna do serii, pomiędzy którymi czasami pojawiały się niewyraźne obrazy. Lumix GX80 odziedziczył wizjer po Panasonic Lumix GX7. Pracuje z rozdzielczością 1280x720 pikseli, pokazuje jasny i szczegółowy obraz, a także można go oglądać w okularach.Podobnie jak większość nowych aparatów, Lumix GX80 nagrywa filmy w 4K (3840x2160 pikseli) i 25 klatkach na sekundę. Filmy w 4K są bardzo szczegółowe i bardzo ostre. Nie spiesz się tylko podczas panoramowania. Ze względu na niższą liczbę klatek na sekundę w 4K filmy drgają, gdy kamera porusza się szybko. Jeśli chodzi o akcję, często lepszym wyborem jest Full HD (1920x1080 pikseli). Tutaj Lumix GX80 tworzy 50 obrazów na sekundę. Jakość dźwięku filmów w środku jest przyzwoita, jeśli filmujesz na zewnątrz, musisz dodać dźwięk: mikrofon jest bardzo wrażliwy na wiatr, jak w przypadku wielu kamer. Wystarczy lekka bryza i słychać tylko szum wiatru. W przeciwieństwie do droższego, siostrzanego modelu Panasonic Lumix GX8, nie ma gniazda mikrofonowego. Zamek jest sterowany elektromagnetycznie. To sprawia, że ​​jednostka blokująca jest znacznie bardziej kompaktowa - również powód dla wDlaczego obudowa GX80 jest dużo mniejsza niż obudowa GX8. Nowa migawka pracuje bardzo cicho i prawie nie słychać jej w hałasie otoczenia. W trybie seryjnym aparat też prawie nie robi głośniej. Tutaj Lumix GX80 radził sobie 6,45 klatek na sekundę z włączonym autofokusem. Dobry wynik, nawet trochę lepszy niż Lumix GX8. Profesjonalni fotografowie sportowi nadal używają Nikona D5 lub Canona EOS-1D X Mark II, które są znacznie szybsze w serii i lepiej śledzą ostrość: młodsza siostra GX8 radzi sobie bez odpornej na warunki atmosferyczne obudowy magnezowej. Niemniej jednak wciąż jest wystarczająco dużo miejsca na wbudowaną lampę błyskową. Jest jednak dość słaby i raczej powinien być używany do rozjaśniania. Przy standardowym ustawieniu zdjęcia testowe okazały się dość ciemne, a następnie wykazywały lekki szum.Porównanie z kompaktowym aparatem Panasonic Lumix TZ81 pokazuje, jak mały jest Panasonic Lumix GX80 - oba aparaty są prawie tej samej wielkości. in Jak prawie wszystkie nowe kamery, Lumix może być używany Kontroluj GX80 zdalnie przez wbudowaną sieć WLAN za pomocą aplikacji (dostępnej dla Apple i Android). Fotograf musi zrezygnować z wygody bezhasłowego połączenia z urządzeniami z systemem Android za pomocą aparatu GX80. W aparacie brakuje wymaganego do tego chipa NFC. Dobra wartość, która nie zawsze jest osiągalna w życiu codziennym. Jeśli zostawisz aparat cały czas włączony, będziesz musiał ładować dużo wcześniej. W tym miejscu wyświetlacz i wizjer zbierają swoje żniwo. W przypadku dłuższych wycieczek fotograficznych nadal nie jest konieczny kosztowny drugi akumulator: Lumix GX80 ładujesz przez USB - działa to z tańszym akumulatorem. Im jest wyższy, tym więcej informacji o obrazie przechwytuje czujnik obrazu. Oprócz liczby megapikseli na jakość obrazu wpływ mają również ustawienia aparatu i zastosowany obiektyw. Dlatego COMPUTER BILD mierzy poziom szczegółowości i wrażenie ostrości w testach w parach linii na wysokość obrazu (LP / BH). Ta wartość pozwala na bardziej precyzyjne wnioskowanie niż specyfikacja czysto megapikselowa. Zazwyczaj można nim sterować mechanicznie za pomocą zamka, ale można go również ustawić elektronicznie. Oznacza to, że aparat pracuje ciszej, ale fotograf często jest ograniczony w doborze czasu naświetlania. Im krótszy czas naświetlania, tym mniej światła pada na przetwornik obrazu, a ruchy obiektu mogą zamarznąć Przysłona Większość obiektywów ma wbudowaną przysłonę. Kiedy się zamyka, przez obiektyw wpada mniej światła. Jednocześnie zwiększa się głębia ostrości – czyli obszar obrazu, który jest ostry. W aparatach cyfrowych bardzo mocne przymykanie często prowadzi do tzw. rozmycia dyfrakcyjnego. Światło jest załamane na krawędzi przysłony, a ostrość obrazu jest zmniejszona na całym obrazie. Im krótsza ogniskowa, tym większy kąt widzenia obiektywu - i tym więcej na zdjęciu. Im dłuższa ogniskowa, tym węższy kąt widzenia. Ogniskowe można porównać tylko bezpośrednio z tym samym rozmiarem matrycy, dlatego zwykle są one konwertowane na format 35 mm.Natężenie światła obiektywu opisuje zależność między maksymalnym otworem a ogniskową. Podawane są jako wartości odwrotne (na przykład 1/2,8 lub F2,8). Im niższa wartość, tym większy otwór - i tym więcej światła pada na czujnik. Jasne obiektywy są zaletą, gdy jest mało światła otoczenia i zapewniają lepsze zdjęcia dzięki niższemu ustawieniu ISO lub szybszemu czasowi otwarcia migawki. Istnieją trzy rodzaje stabilizatorów obrazu: Ruchome soczewki w obiektywie zwykle działają najlepiej. Stabilizatory obrazu, które poruszają przetwornikiem obrazu, nie są aż tak skuteczne – niezależnie od obiektywu. Cyfrowe stabilizatory obrazu są używane głównie do nagrań wideo, które przesuwają piksele na matrycy Zoom Przy pomocy obiektywu zmiennoogniskowego można zmieniać ogniskową. W ten sposób fotograf dostosowuje sekcję obrazu bez opuszczania swojej pozycji - na przykład, aby przybliżyć obiekt, który jest dalej. Jeden zoom zastępuje kilka obiektywów stałoogniskowych. Wada obiektywu zmiennoogniskowego: są zwykle większe i cięższe niż obiektywy o stałej ogniskowej i tym podobnei często mają niską intensywność światła Rozmiar czujnika Rozmiar czujnika ma decydujący wpływ na konstrukcję aparatu. Szczególnie kompaktowe kamery mogą być budowane z mniejszymi czujnikami. Jednak większe czujniki zbierają więcej światła i dlatego są bardziej wrażliwe na światło. Zwykle prowadzi to do wyższej jakości obrazu. Typowe rozmiary czujników to 1/2,3 cala (ok. 4,6 x 6,2 mm), 1 cal (8,8 x 13,2 mm), APS-C (ok. 15 x 22,5 mm) i mały format (ok. 24 x 36 mm), w tym pełny format Liczba ISO wskazuje czułość czujnika na światło. Im wyższa liczba, tym bardziej czułe na światło jest jego ustawienie. Większość czujników ma standardową wartość ISO 100. Przy wyższych wartościach sygnał z czujnika wzrasta. Dzięki temu obraz jest jaśniejszy. Jednak wzmocnienie sygnału przy bardzo wysokim ustawieniu ISO prowadzi również do większej liczby defektów obrazu, takich jak szum, zniekształcenia kolorów i rozmycie Balans bieli Większość aparatów cyfrowych automatycznie dostosowuje odwzorowanie kolorów do warunków oświetleniowych. Ten balans bieli powinien być używany do odtwarzania kolorów bez zniekształceń kolorów. To jest najbardziej zbliżone do percepcji oka. Na przykład bez balansu bieli zdjęcia na plaży szybko stałyby się zbyt niebieskie, a zdjęcia w pomieszczeniach byłyby zbyt czerwone lub zielone, w zależności od rodzaju lamp. W droższych aparatach balans bieli można również ustawić ręcznie, jeśli automatyczny system nie daje pożądanego rezultatu. Z lustrzanką cyfrową fotograf patrzy prosto przez obiektyw, a wizjer przez oddzielny obiektyw. Zaleta wizjera optycznego: obraz jest szczególnie szczegółowy i wyświetlany z pełnym kontrastem. Ponadto nie ma opóźnień w renderowaniu. Wada: w przeciwieństwie do wizjera elektronicznego nie wyświetla efektów ustawień aparatu, takich jak ekspozycja lub balans bieli. Działa to podobnie do ekranu, ale często ma wyższą rozdzielczość i dlatego pokazuje bardziej szczegółowy obraz. Przetwornik obrazu jest odczytywany na wyświetlaczu. Powoduje to opóźnienie wyświetlania w porównaniu z wizjerem optycznym. W nowszych modelach różnica jest rzadko zauważalna, np. przy włączonym aparacie WiFi / NFC Wiele nowych aparatów cyfrowych jest wyposażonych w WiFi. Producenci aparatów oferują aplikacje na smartfony lub tablety, za pomocą których można zdalnie sterować aparatami i przesyłać obrazy. W przypadku niektórych producentów możliwe jest również zdalne sterowanie za pomocą komputera PC lub notebooka. Chip NFC w aparacie ułatwia nawiązanie połączenia między aparatem a smartfonem – często wystarczy po prostu trzymać urządzenia razem.GPS/GlonassWiele aparatów cyfrowych ma wbudowany odbiornik satelitarny GPS. Kamera wykorzystuje sygnały GPS do określenia lokalizacji i zapisuje ją w plikach graficznych. Oprócz GPS niektóre modele aparatów odbierają również sygnały z rosyjskich satelitów Glonass. Dzięki podwójnemu odbiorowi możliwe jest dokładniejsze określenie lokalizacji.Zabezpiecz swoje osobiste prezenty fotograficzne już teraz!Zdjęcia, plakaty, płótna, prezenty drukowane są przez PixelNet.

  • Mirosław Kutytowski
  • March 21,2022

Leave a Reply