Cyfrowa Wyspa

Nikon D5600: lustrzanka klasy średniej w teście

by Mirosław Kutytowski
March 03,2022

Nikon D5600 to bardzo mała i lekka lustrzanka. W teście imponował prostą obsługą i wysoką jakością obrazu Najważniejsze usprawnienia w D5600: Nieco szybszy autofokus, a także wygodny automatyczny transfer obrazu do smartfona. Szkoda tylko, że D5600 działa bez wideo 4K.Przeczytaj recenzje produktów na AmazonProWysoka jakość obrazuŁatwy w użyciuMała i lekka obudowaAutomatyczny transfer zdjęć przez BluetoothContraNie wideo 4KWszystkie dane techniczne i wariantyW ofercieOferta na AmazonOferta w ofercie IdealoModele lustrzane z lustrzanym odbiciem są wśród najlepiej sprzedające się aparaty. Tutaj o przychylność fotografów walczą dwaj wielcy producenci Canon i Nikon. Teraz znowu kolej na Nikona: Nikon D5600 to najnowszy model tradycyjnego producenta z dobrze znaną mieszanką małych, poręcznych i dobrze wyposażonych w rozsądnych cenach. Test COMPUTER BILD pokazuje, co potrafi aparat D5600. Znajomy wygląd Na pierwszy rzut oka aparat D5600 wygląda bardzo podobnie do poprzednich modeli Nikon D5500 i Nikon D5300. Nowy Nikona jest nieco smuklejszy i lżejszy: wraz z najmniejszym zoomem, Nikon AF-P DX 18-55mm 1: 3.5-5.6G ED VR, waży tylko 645 gramów i dobrze trzyma. Możesz też robić zdjęcia jedną ręką - inaczej nie do końca moc lustrzanek. Jakość obrazu jest najwyższa w świetle dziennym, obrazy D5600 są ostre i bardzo szczegółowe. Nawet w słabym świetle zdjęcia są bardzo atrakcyjne. Brzydki szum obrazu jest rzadko spotykany. Dopiero przy maksymalnym ustawieniu ISO 25600 jest to wyraźnie denerwujące. Jednak zdjęcia tracą ostrość wraz ze wzrostem ustawienia ISO. Od ISO 1600 staje się to zauważalne, gdy patrzysz na obrazy w 100-procentowym widoku na ekranie. Tylko ci, którzy często robią zdjęcia w ciemnym otoczeniu z ekstremalnymi wartościami ISO od ISO 3200, lepiej wyjdą z aparatu z pełnoformatową matrycą (rozmiar czujnika 24x36 milimetrów) takiego jak Canon EOS 5D Mark IV lub Sony Alpha 7R II Możesz też zrobić zdjęcie w formacie RAW, a następnie zaplanować więcej czasu na przetwarzanie obrazu Szybko reaguje Zazwyczaj Nikon: Aparat można włączyć za pomocą przełącznika obrotowego na spustu migawki i bardzo szybko jest gotowy do użycia. Dobry do robienia zdjęć, ale nie zapomnij wcześniej wysunąć obiektywu zmiennoogniskowego. Za pomocą pierścienia do zmiany ogniskowej jest to bardzo łatwe i równie łatwo można go schować — wystarczy bardzo mała torba na aparat D5600. Autofokus nadaje się również do robienia zdjęć: w teście mały Nikon potrzebował 0,25 sekundy na ustawienie ostrości i zwolnienie w świetle dziennym i 0,30 sekundy przy słabym oświetleniu. Brak rekordowych wartości, ale w praktyce w większości wystarczający. Przy szybko poruszających się obiektach można jednak zauważyć, że D5600 nie jest tak szybki, jak topowe modele wśród lustrzanek i systemowych aparatów, takie jak Nikon D500 czy Sony Alpha 6300 - ale są też znacznie droższe. przez wizjer i za pomocą ekranu dotykowego Przesuń punkt pomiarowy autofokusa. Odpowiednie ustawienie jest ukryte w menu Poszczególne funkcje w menu Sterowanie Brak wideo 4K Podczas filmowania aparat D5600 pozostaje w rozdzielczości Full HD (1920x1080 pikseli) z prędkością do 60 klatek na sekundę. Filmy wyglądają naprawdę dobrze, ale nie są tak szczegółowe, jak w aparatach z nagrywaniem wideo 4K, takich jak Nikon D500, Sony Alpha 6300 czy Panasonic Lumix G81. Jak zwykle w lustrzankach, autofokus działa wolniej podczas filmowania, ponieważ aparat musi ustawiać ostrość za pomocą pomiaru kontrastu za pomocą czujnika. D5600 działa szybciej niż starsze modele lustrzanek, ale nie osiąga prędkości obecnych kamer systemowych.Z WLAN i BluetoothSpartański pilot aplikacji: ustawianie i uruchamianie za dotknięciem palca - to wszystko. standardowe wyposażenie serii 5000 D5600 jest pierwszym, które posiada również Bluetooth. Po skonfigurowaniu aparat automatycznie przesyła wszystkie obrazy do smartfona o obniżonej rozdzielczości (1620x1080 pikseli). Ładne, wygodne i wystarczająco szybkie, gdy nie robisz setek zdjęć na raz. Wymagana do tego aplikacja Snapbridge jest dostępna na iOS i Androida. Jeśli przełączysz się na WLAN, możesz również przesyłać obrazy w pełnej rozdzielczości i zdalnie uruchamiać aparat. Musisz jednak wcześniej ustawić wszystkie ustawienia w aparacie, nie jest to możliwe w aplikacji. Wymagana jest również cierpliwość: przejście z Bluetooth na WiFi zajmuje dużo czasu - wszystko przetestowaneDziesięć lustrzanek jednoobiektywowych w szczegółach42 aparatyDo najlepszych modeli Robienie zdjęć prawie na zawsze Jeśli robisz zdjęcia tylko przez wizjer i nie włączasz sieci WLAN i Bluetooth, możesz zrobić nawet 3000 zdjęć na jednym ładowaniu baterii. Możesz oszczędzić sobie drugą baterię. Ale nawet jeśli od czasu do czasu korzystasz z Liveview, filmujesz coś na boku i przenosisz zdjęcia do smartfona przez Snapbridge, zwykle możesz przetrwać dzień na jednym ładowaniu baterii. Druga bateria to wciąż dobre zapewnienie, bo jak w przypadku wielu tańszych aparatów, wyświetlacz baterii jest dość chropowaty i ostrzega dosyć późno, zanim aparat przestanie działać z rozładowanym akumulatorem (megapiksele). Im jest wyższy, tym więcej informacji o obrazie przechwytuje czujnik obrazu. Oprócz liczby megapikseli na jakość obrazu wpływ mają również ustawienia aparatu i zastosowany obiektyw. Dlatego COMPUTER BILD mierzy poziom szczegółowości i wrażenie ostrości w testach w parach linii na wysokość obrazu (LP / BH). Ta wartość pozwala na bardziej precyzyjne wnioskowanie niż specyfikacja czysto megapikselowa. Zazwyczaj można nim sterować mechanicznie za pomocą zamka, ale można go również ustawić elektronicznie. Oznacza to, że aparat pracuje ciszej, ale fotograf często jest ograniczony w doborze czasu naświetlania. Im krótszy czas naświetlania, tym mniej światła pada na przetwornik obrazu, a ruchy obiektu mogą zamarznąć Przysłona Większość obiektywów ma wbudowaną przysłonę. Kiedy się zamyka, przez obiektyw wpada mniej światła. Jednocześnie zwiększa się głębia ostrości – czyli obszar obrazu, który jest ostry. W aparatach cyfrowych bardzo mocne przymykanie często prowadzi do tzw. rozmycia dyfrakcyjnego. Światło jest załamane na krawędzi przysłony, a ostrość obrazu jest zmniejszona na całym obrazie. Im krótsza ogniskowa, tym większy kąt widzenia obiektywu - i tym więcej na zdjęciu. Im dłuższa ogniskowa, tym węższy kąt widzenia. Ogniskowe można porównać tylko bezpośrednio z tym samym rozmiarem matrycy, dlatego zwykle są one konwertowane na format 35 mm.Natężenie światła obiektywu opisuje zależność między maksymalnym otworem a ogniskową. Podawane są jako wartości odwrotne (na przykład 1/2,8 lub F2,8). Im niższa wartość, tym większy otwór - i tym więcej światła pada na czujnik. Jasne obiektywy są zaletą, gdy jest mało światła otoczenia i zapewniają lepsze zdjęcia dzięki niższemu ustawieniu ISO lub szybszemu czasowi otwarcia migawki. Istnieją trzy rodzaje stabilizatorów obrazu: Ruchome soczewki w obiektywie zwykle działają najlepiej. Stabilizatory obrazu, które poruszają przetwornikiem obrazu, nie są aż tak skuteczne – niezależnie od obiektywu. Cyfrowe stabilizatory obrazu są używane głównie do nagrań wideo, które przesuwają piksele na matrycy Zoom Przy pomocy obiektywu zmiennoogniskowego można zmieniać ogniskową. W ten sposób fotograf dostosowuje sekcję obrazu bez opuszczania swojej pozycji - na przykład, aby przybliżyć obiekt, który jest dalej. Jeden zoom zastępuje kilka obiektywów stałoogniskowych. Wada obiektywów zmiennoogniskowych: Są one zwykle większe i cięższe niż obiektywy o stałej ogniskowej i często charakteryzują się niskim natężeniem światła Rozmiar czujnika Rozmiar czujnika ma decydujący wpływ na konstrukcję aparatu. Szczególnie kompaktowe kamery mogą być budowane z mniejszymi czujnikami. Jednak większe czujniki zbierają więcej światła i dlatego są bardziej wrażliwe na światło. Zwykle prowadzi to do wyższej jakości obrazu. Typowe rozmiary czujników to 1/2,3 cala (ok. 4,6 x 6,2 mm), 1 cal (8,8 x 13,2 mm), APS-C (ok. 15 x 22,5 mm) i mały format (ok. 24 x 36 mm), w tym pełny format Liczba ISO wskazuje czułość czujnika na światło. Im wyższa liczba, tym bardziej czułe na światło jest jego ustawienie. Większość czujników ma standardową wartość ISO 100. Przy wyższych wartościach sygnał z czujnika wzrasta. Dzięki temu obraz jest jaśniejszy. Jednak wzmocnienie sygnału przy bardzo wysokim ustawieniu ISO prowadzi również do większej liczby defektów obrazu, takich jak szum, zniekształcenia kolorów i rozmycie Balans bieli Większość aparatów cyfrowych automatycznie dostosowuje odwzorowanie kolorów do warunków oświetleniowych. Ten balans bieli powinien być używany do odtwarzania kolorów bez zniekształceń kolorów. To wynika z percepcji Auch następny. Na przykład bez balansu bieli zdjęcia na plaży szybko stałyby się zbyt niebieskie, a zdjęcia w pomieszczeniach byłyby zbyt czerwone lub zielone, w zależności od rodzaju lamp. W droższych aparatach balans bieli można również ustawić ręcznie, jeśli automatyczny system nie daje pożądanego rezultatu. Z lustrzanką cyfrową fotograf patrzy prosto przez obiektyw, a wizjer przez oddzielny obiektyw. Zaleta wizjera optycznego: obraz jest szczególnie szczegółowy i wyświetlany z pełnym kontrastem. Ponadto nie ma opóźnień w renderowaniu. Wada: w przeciwieństwie do wizjera elektronicznego nie wyświetla efektów ustawień aparatu, takich jak ekspozycja lub balans bieli. Działa to podobnie do ekranu, ale często ma wyższą rozdzielczość i dlatego pokazuje bardziej szczegółowy obraz. Przetwornik obrazu jest odczytywany na wyświetlaczu. Powoduje to opóźnienie wyświetlania w porównaniu z wizjerem optycznym. W nowszych modelach różnica jest rzadko zauważalna, np. przy włączonym aparacie WiFi / NFC Wiele nowych aparatów cyfrowych jest wyposażonych w WiFi. Producenci aparatów oferują aplikacje na smartfony lub tablety, za pomocą których można zdalnie sterować aparatami i przesyłać obrazy. W przypadku niektórych producentów możliwe jest również zdalne sterowanie za pomocą komputera PC lub notebooka. Chip NFC w aparacie ułatwia nawiązanie połączenia między aparatem a smartfonem – często wystarczy po prostu trzymać urządzenia razem.GPS/GlonassWiele aparatów cyfrowych ma wbudowany odbiornik satelitarny GPS. Kamera wykorzystuje sygnały GPS do określenia lokalizacji i zapisuje ją w plikach graficznych. Oprócz GPS niektóre modele aparatów odbierają również sygnały z rosyjskich satelitów Glonass. Dzięki podwójnemu odbiorowi możliwe jest nieco dokładniejsze określenie lokalizacji.

  • Mirosław Kutytowski
  • March 03,2022

Leave a Reply